Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

Thursday, March 8, 2012

UNTUKMU, SAYANG..

“Hidup saya sentiasa sedih, kan?”.

****************************************
Assalamualaikum.. J

Apa khabar?
Saya harap, awak OK..
Even, things doesn’t seem right, right now..

Dulu, orang kata DIA HEBAT..
Sekarang, saya kata AWAK HEBAT..
Tolong buktikan kata-kata saya benar..
Jangan mengaku kalah dengan ujian ALLAH ney..

Saya nak cerita something kat awak..
Even perkara ney buat saya nampak teruk..
Tapi perkara ney yang membuka hati dan minda saya..

Dulu..
Saya selalu rasa family saya tak best (teruk kan saya?)..
Ayah saya agak garang, saya tak suka..
Adik-beradik saya macam2 ragam, saya tak suka..
Abang sulung saya perangai macam tu..
Adik perempuan saya perangai macam ney..
Rasa ‘tak suka’ buat saya LUPA..
Saya pernah bergelak ketawa dengan mereka..
Mereka yang dipanggil ‘family’..

Dulu, masa kat sekolah..
Saya selalu rasa kawan2 saya tak best..
Certain2 orang je lar..
Orang tu sikap dia macam tu..
Orang tu sikap dia mcam ney..
Rasa ‘tak best’ buat saya LUPA..
Saya pernah bergurau senda bersama2 mereka..
Mereka, kawan2 yang saya rasa ‘tak best’..

Dulu, time sekolah..
Saya selalu rasa nak pindah sekolah..
Sebab saya rasa, duk sekolah, macam2 masalah..
Awak sendiri tahu apa yang saya lalui..
Bila saya dah keluar..
Dah bergelar ex-student, ex-form 5..
Saya sedar dan tersangat sedar..
Apa yang saya lalui dulu..
Banyak membantu saya pada hari ini..
Masa saya hadapi semua benda2 tu..
Saya rasa lemah sangat2..
Saya rasa sekolah tu bukan tempat saya..
Hari ney, bila saya kenang balik..
Saya rasa, kalau semua tu tak berlaku..
Saya bukan saya yang sekarang..
Ada masalah kat sekolah, kita rasa nak lari..
Kita boleh pindah ke sekolah2 lain..
Ada masalah dalam hidup, kita rasa nak lari..
Tapi kita nak pindah ke kehidupan mana?
Kehidupan selepas mati, bersediakah kita?

Hidup kita ibarat roda yang berpusing..
Adakala, kita ada kat atas..
Adakala, kita ada kat bawah..
Kadangkala, kita rasa gembira..
Kadangkala, kita rasa sedih..
Dalam keadaan apa pun kita..
Walau di mana pun kita..
Biarlah kita sentiasa bersederhana..

Kehidupan, mesti dilalui..
Sedih, gembira, tak boleh nak lari..
Kehidupan akan buat kita matang..
Jika kita betul2 ambik pengajaran..
Di sepanjang perjalanan kehidupan kita..

Mesti awak pernah dengar lagu ney..
Aris Ariwatan, tajuk 1,2,3,4..

“Sayang, dengar lagu ini..
Untuk kau sandarkan buat pedoman..
Jangan, manis terus ditelan..
Pahit terus dibuang, itu bidalan..
Harus kau renungkan..

Andai, kau beroleh bahagia..
Ingat itu bukan untuk selamanya..
Andai, kau dalam sengsara..
Ingat itu bukan untuk selamanya..
Hidup ini sementara..”

Begitulah kehidupan awak..
Ada waktu, awak akan sedih..
Tapi jangan awak LUPA..
Awak pernah ketawa dalam hidup awka..
Awak pernah bergembira dalam hidup awak..
Adakah kehidupan kita sentiasa sedih?
Paling tidak, awak ingat saat2 kita bersama..
Atau saat2 tu pun sedih buat awak?

Jangan LUPA..
Saya di sini, sentiasa untuk awak..
Menyokong awak untuk berdiri dengan lebih teguh..
Menghulurkan tangan bila awak jatuh..
Segalanya, untukmu, sayang…..

~Ini hanya catatan ‘biasa’..
Seringkali manusia mencari yang ‘luar biasa’..
Apabila hanya yang ‘biasa’ diperlukan..
Life is not a bed of roses..

~uda siti~

No comments:

Post a Comment