Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

Thursday, March 22, 2012

~Sebelum aku Terlambat~




“Fina…nak pergi mana malam-malam ni?” soal ibuku.
Aku tidak mempedulikan pertanyaan ibuku. Ibu menghampiriku.
“Anak ibu nak pergi mana malam-malam ni?” soal ibuku lagi.
“Sukahati sayalah nak pergi mana. Ibu tak payah sibuk boleh.” jawabku dengan kasar.
“Ibu risau Fina nak keluar macam ni. Tak beritahu ibu.” kata ibu.
“Tak payah nak risau-risau. Bukannya Fina keluar tak balik-balik.” aku terus menuju ke pintu pagar.

Ibu masih mengekoriku.
“Ibu nak tahu Fina keluar dengan siapa?Pergi ke mana?” kata ibu. Dia bimbang akan keselamatanku. Sebelum ini, ibu tidah mengetahui ke mana aku pergi setiap malam. Sangkaan ibu, aku berada di dalam bilik tidur selama ini.
Belum sempat aku mengeluarkan sebarang jawapan, sebuah kereta mewah berhenti di hadapan kami berdua. Ibu memandangku dengan pandangan sukar untuk menafsirkan. Tetapi aku tidak mengendahkan pandangan ibu.
“Fina..” ibu menahan lenganku. Aku memandang wajah ibu dengan pandangan marah. Geram pula apabila ada sesuatu menhalang perjalanannya. “Jangan pergi. Ibu tak nak kehilangan Fina.” luah ibu tiba-tiba. Aku menepis tangan ibu.
“Apa ni? Selama hari ni Fina keluar lepak dengan kawan-kawan, Fina balikkan? Ibu jangan nak buat mood Fina hilang boleh tak?!” marahku. Ibu menunduk.

“Ibu sayangkan Fina. Jangan tinggalkan ibu.” kata ibu tetap dengan pendiriannya. Kini di berdiri di hadapanku.
Aku menolak ibu ke tepi. Ibu terjelepok jatuh. “Jangan haling Finalah! Fina dah lambat ni. Ibu pergi masuk, tidur.” tengkingku lalu dengan bongkak aku meninggalkan ibuku yang sudah terasak-asak menahan tangisan. Aku memasuki kereta itu tanpa mempedulikan perasaan ibu yang terlalu membimbangi aku.

Fina tersedar dari lamunannya. Tubuhnya kini separa cacat. Air matanya mengalir membasahi pipinya. Jika halangan ibu malam kelmarin diikuti, pasti tulang kakinya tidak akan patah. Wajahnya tidak akan rosak hancur seperti ini.
Aku terdengar esakan diluar pintu. Tangisan itu bukan tangisan ibuku..

“Nenek..” nenek menoleh memandangku sambil tersenyum. “Ya sayang.” “Kenapa nenek menangis? Ibu mana? Ibu tak datang jenguk Fina ke?” soalku. “Bila nenek menangis sayang. Ibu..ibu tak dapat nak datang. Dia ada urusan nak diuruskan sekejap.” kata nenek.

Hiba terasa hati, dua minggu aku ditahan wad, ibu langsung tidak melawati aku. Pasti dia kecewa denganku.
“Nenek. Kenapa jalan kita nak balik rumah lain?” soalku. “Pak long nak pergi ziarah kubur sekejap.” kata nenek. Sebak suaranya. Pak long aku melihat kami melalui cermin sisi.

Khadijah bt Badariah 03 Mac 2010.

Aku memandang wajah nenek. Nenek memelukku. “Maafkan nenek sebab tak beritahu Fina hal sebenar.” kata nenek. Aku masih buntu. Pak long juga mengusap belakangku. Dia juga sedih..kehilangan adik bongsunya yang paling baik dan sering membantu keluarga mereka.

Aku merenung surat peninggalan arwah ayah kepada ibu dan surat terakhir ibu untukku. Harapan mereka serupa. “Inginkan aku menjadi anak yang boleh mengajarkan mereka bacaan suci Allah.” Aku menangis mengucup surat ibu. Jantung ini milik ibu. Ibu mengadaikan nyawanya untuk kehidupanku yang masih panjang untuk kembali ke pangkal jalan-Nya. ‘Maafkan Fina.’
Tangisanku tiada siapa yang mendengarinya selain Maha Penciptaku. Aku terasa berdosa mengabaikan tanggungjawabku untuk menjaga ibuku.
‘Ampuni dosaku Ya Allah…’

~Adek Farah~ 

No comments:

Post a Comment